Jubileumsblogg 2001–2021

Nationella forskarskolan i historiska studier firar 20 år!

Visa rutor

Martin Kjellgren

Martin Kjellgren blev doktorand i historia vid Malmö högskola 2001 och tillhörde forskarskolans första generation. Där övergav han magisteruppsatsens landshövdingar för astrologer och profeter. Hans expertkunskap om den äldre bokmarknaden har efter disputationen kommit till användning i flera kulturarvsprojekt; inte minst i en pågående jakt på värdefulla boksamlingar i gamla kyrkor i Linköpings stift. Martin bloggar om projektet Kyrkornas boksamlingar.

När jag antogs till Nationella forskarskolan i historia hösten 2001 hade jag skrivit min magisteruppsats om landshövdingarnas maktutövning under 1600-talet, ett lika torrt som tråkigt ämne. Jag hade inte heller denna uppsats i färskt minne när jag blev doktorand: i spåren av 1990-talets antagningsstopp hade jag gett upp hoppet om forskarutbildning, sadlat om, läst in journalistik och jobbat på tidningsredaktion. När antagningsbeskedet till forskarskolan kom hade jag precis tackat ja till ett fast jobb som redaktör för Uppsala universitets personaltidning Universen.

Det var därför inte alldeles lätt att återknyta till mina landshövdingar när jag flyttade ner från Uppsala till Lund och Malmö. I stället började jag arbeta med ett ämne som jag bara hastigt bekantat mig med när jag tidigare läst idéhistoria: frågan om den tidigmoderna världsbildens förändring och relationen mellan religion, magi och vetenskap i ett längre perspektiv.

Objektet för min avhandling Taming the Prophets var den lärda världen i Sverige under reformationstiden. Mitt huvudexempel kretsade kring de hårdnande attityder till astrologisk teori och praktik som kunde skönjas i det svenska källmaterialet efter sekelskiftet 1600. Trots mitt svenska fokus anknöt avhandlingen till internationell forskning, inte minst i min kritik av ett äldre forskningsläge som poängterat brottet mellan det förmoderna och det moderna – ett forskningsläge där reformationen har betraktats som ett led i en mer eller mindre determinerad utveckling mot upplysning, rationalism och världens avförtrollning. Med utgångspunkt hos forskare som Hildred Geertz, Robert Scribner och Andrew Cunningham analyserade jag olika utsagor om stjärntydning, varigenom jag kunde visa att den skärpta inställningen till astrologin knappast följde något linjärt mönster, utan måste förstås utifrån de specifika förhållanden som rådde vid 1600-talets början – inte minst när det gällde den mediala utvecklingen. Den hårdnande tonen i domkapitelutlåtanden och predikningar korresponderade tydligt med tryckarnas strävan att göra astrologiska prognostikor till en gångbar produkt på bokmarknaden, en produkt som inte längre enbart vände sig till den lärda världen, utan till gemene man.

Under hela doktorandtiden utgjorde forskarskolan en dynamisk arbetsmiljö. Den öppna attityden gav mig möjlighet att odla mina egna intressen och fullt ut arbeta med kultur- och idéhistoriska perspektiv. Samtidigt var jag aldrig låst i min egen sfär: nya perspektiv och infallsvinklar öppnades genom kollegerna och de sociala sammanhang vi ingick i, och denna kosmopolitiska och stimulerande miljö vidgades påtagligt vid varje ny antagning av doktorander. Möjligen bidrog detta, tillsammans med en självpåtagen undervisningsbörda, till att avhandlingsarbetet drog ut på tiden, men på det stora hela är det min övertygelse att det höjde kvaliteten på min forskning.

Efter disputationen har jag arbetat som lektor i Malmö och Stockholm, men de bok- och mediehistoriska intressen som väcktes under tiden i forskarskolan har också fört mig in i ABM- och kulturarvssektorn. Efter ett par insatser i forsknings- och digitaliseringsprojekt vid Lunds universitetsbibliotek handplockades jag till ett större projekt där jag inventerat kyrkorna i Linköpings stift i jakt på kulturhistoriskt värdefulla boksamlingar som riskerar att gallras bort eller förstöras av bristfällig förvaring. För tillfället har jag alltså lämnat akademin och undervisningen bakom mig, men forskarperspektivet och lärdomarna från doktorandtiden finns ständigt med i arbetet. Kyrkornas boksamlingar har visat sig vara ett större och mer mångfacetterat material än någon kunnat ana, och de inventeringar som gjorts i Linköping och i andra stift har idag resulterat i flera fruktbara samarbeten mellan stiftsorganisationerna, akademin och forskningsbiblioteken. Förhoppningen är att materialet i sinom tid ska bli sökbart och kunna tillgängliggöras för framtida forskning.

Inlägget postades i

ABM-sektorn doktorand

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Rikke Lie Halberg

Rikke Lie Halberg är doktorand i historia vid Lunds universitet sedan 2019. Hon tillhör således en av de allra senaste doktorandgenerationerna i forskarskolan. Här berättar hon om hur det har varit att komma in i en forskningsmiljö med lång tradition av akademiskt och socialt utbyte tvärs över ämnen och lärosäten. Mångfalden av perspektiv är inte minst viktig för Rikke, som själv har en bakgrund som museolog och lärare.

Jeg er historiker og museolog og har en baggrund som gymnasielærer og museumsinspektør. Jeg har været doktorand ved Historiska institutionen på Lunds universitet siden september 2019 og har deltaget i forskarskolans aktiviteter lige så længe. Min afhandling handler om Fireburn-oprøret i kolonien Dansk Vestindien i 1878 og jeg undersøger oprørets aktører, arenaer og erindringslag: Fra det koloniale arkiv over mundtlig historie til senere museale, institutionaliserede fremstillinger.

Det har betydet meget for mig at være en del af forskarskolan. Først og fremmest fordi der bygges på en lang tradition med en stærk faglighed som jeg kan bruge direkte i min forskeruddannelse, men også fordi den åbner for et fantastisk netværk på tværs af discipliner og institutioner. De årlige internater og konferencer giver et spændende indblik i hvad der rører sig i den historiske forskning på en lang række universiteter i – og udenfor –  Sverige. Det åbner for muligheder for at jeg kan ventilere og få input på min forskning. Derudover fungerer forskarskolan som et socialt og kollegialt åndehul i den meget selvstændige (læs: somme tider lidt ensomme) doktorandtilværelse! Det er et netværk med flere end 70 doktorander og lige så mange vejledere og bi-vejledere. Summen af dette udgør en uvurderlig kilde af faglig viden som vi doktorander har mulighed for at trække på helt fra starten af vores forskeruddannelse.

På trods af pandemiens restriktioner skete der mange spændende ting i forskarskolan i 2020, og jeg vil gerne fremhæve tre ting som har været af særlig nytte for min uddannelse og udvikling som forsker:

Forskarskolans PM-internat i januar 2020. PM-internatet er en årligt tilbagevendende begivenhed i forskarskolan hvor nye doktorander præsenterer, diskuterer og får feedback på deres forskningsplaner. Jeg så det som en stor fordel at få gransket og kommenteret mit PM på denne måde, ikke bare af to kompetente doktorandkolleger, men også af seniorforskere med tilknytning til forskarskolan. Således fik jeg, foruden mulighed for at diskutere styrker og udfordringer, mange nye perspektiver, idéer og konkrete tips med hjem fra internatet. 

Forskarskolans teorikursus i forårssemesteret. Kurset blev afholdt med et ben på begge sider af Corona-pandemien i det tidlige forår 2020, så første halvdel af kurset blev gennemført med fysiske møder, og anden halvdel digitalt. På trods af disse omlægninger fungerede kurset fremragende. Doktorander fra historie, mediehistorie, arkæologi, historisk arkæologi, etnologi og kunsthistorie diskuterede de teoretiske og historiografiske ligheder, forskelle og udfordringer og fandt interessante fællestræk på trods af en meget stor variation i vores afhandlingsprojekter. Dette tværvidenskabelige udgangspunkt skabte grobund for både abstrakte og konkrete diskussioner, og var med til at udfordre og udvide vores opfattelser af hvad teori er og hvad det kan bruges til.

Forskarskolans skriveretreat i august 2020. Tid afsat til kun at skrive! Og så i kombination med et relevant fagligt oplæg om skriveprocesser samt mulighed for at diskutere skriveprocessen med andre doktorander og forskere fra forskarskolan. Retreatet gav fornyet energi og, måske vigtigst af alt, så resulterede det i tekst.

Disse tre eksempler opsummerer hvad forskarskolan betyder for mig; En stærk faglighed, et solidt netværk og gode kolleger/mentorer.

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nu börjar jubileumsbloggen!

2021 firar Nationella forskarskolan i historiska studier 20 år! Nu startar vi en jubileumsblogg där doktorander och forskare som varit med de gångna 20 åren delar med sig av sina minnen av forskarskolan. Vi inleder med en kort historik över forskarskolan. Därefter skriver två doktorander, Martin Kjellgren från forskarskolans allra första kull (2001) och Rikke Lie Halberg från en av de senaste generationerna (2019).

Vi hälsar er välkomna till bloggen och hoppas att ni kommer att följa oss under året!

År 2000 beslutade utbildningsdepartementet att inrätta en forskarskola i historia vid Lunds universitet, i samband med en allmän satsning på forskarskolor. Växjö universitet (senare Linnéuniversitetet), Södertörns högskola och Malmö högskola (senare universitet) ingick i samarbetet. En plan för skolan godkändes av fakulteten den 6 februari 2001 och de första doktoranderna började den 1 september samma år. Eftersom Södertörn och Malmö inte hade examensrätt för doktorander antogs deras doktorander vid Lunds universitet, men doktorandernas arbetsplatser och huvudhandledare var spridda över de fyra högskolorna. Fram till 2011 fanns det 53 doktorander i forskarskolan. Eva Österberg var ordförande under de första åren och hon efterträddes 2004 av Klas-Göran Karlsson.

Forskarskolan strukturerades om 2011. Historiska institutionen vid Göteborgs universitet blev en del av samarbetet. Alla högskolorna hade nu egna forskarutbildningar, vilket ledde till att samtliga doktorander antogs lokalt. Fakultetsfinansierade doktorander var även före 2011 välkomna på internat och kurser men från och med detta år blev de en integrerad del av forskarskolan, vilket avsevärt utvidgade doktorandgruppen. Från och med 2019 finansierar forskarskolan dock endast nya doktorander vid Lunds universitet.

I början ingick bara ämnet historia i forskarskolan men 2014 utvidgades samarbetet till att också innefatta mänskliga rättigheter, idé- och lärdomshistoria, etnologi, konsthistoria och visuella studier, bokhistoria, musikvetenskap, historisk arkeologi, arkeologi samt antikens kultur- och samhällsliv. Bredd och djup i en flervetenskaplig miljö präglar verksamheten i dag. Mellan 2011–2020 har drygt 130 doktorander varit del av samarbetet. Under denna tid har Hanne Sanders varit ordförande.

Satsningar på internationalisering har alltid varit starkt förankrade i forskarskolan, där internationella gäster ofta deltar i internaten. Under 2010-talet har ett samarbete med University of York och Universität Bielefeld utvecklats, bland annat i form av gemensamma doktorandkonferenser (där det läggs vikt på muntlig presentation och diskussion) och skrivbordsbyten, där doktorander byter plats med varandra under två veckor. Här uppmuntras den enskilda doktoranden att skaffa sig egna internationella nätverk och erfarenheter. På forskarskolans internationella internat, som äger rum vartannat år, uppmuntras doktoranderna att lägga fram utkast som de sedan med forskarskolans hjälp kan publicera som artiklar i internationella tidskrifter.

Målet för forskarskolan är att skapa en högkvalitativ utbildning för doktorander med historisk inriktning, där de också får möjlighet att samverka med andra doktorander och lärare för att skapa nätverk. De första åren utvecklades gemenskapen genom kurser och två årliga internat. Forskarskolan har fortsatt med detta och internaten utgör fortfarande grundbulten i samarbetet. Nya pedagogiska former har utvecklats, som temadagar med tutorials för deltagande doktorander, workshops, skrivbordsbyten i Sverige och Norden, mobilitetsstipendier, skrivreträtter och samarbetet med York och Bielefeld. Vi har även börjat erbjuda forskarskolans kurser och skrivbordsbyten till doktorander med historisk inriktning i hela Sverige.

En viktig del av en god forskarutbildning är att förbereda doktoranderna för tiden efter disputation. Frågan om arbetsmarknaden för nyutbildade doktorer i historia och ämnen med historisk inriktning aktualiseras fortlöpande i samband med forskarskolans internat och temadagar.

Nu fyller forskarskolan 20 år och är fortfarande en dynamisk kraft i svensk humaniora. Det finns flera förklaringar till att den är så livskraftig. Forskarskolan finns för att den är stark och fyller många behov. Forskarskolan finns för att Humanistiska och teologiska fakulteterna vid Lunds universitet har stött den. Forskarskolan finns för allt det arbete som doktorander, lärare och administratörer har lagt ner under 20 år. Forskarskolan har varit betydelsefull inte minst genom att ge mindre forskarutbildningsmiljöer möjlighet för att skapa en varierad och forskningsstark kritisk massa. Tillsammans har vi arbetat för en effektiv och bra utbildning.

Alla är välkomna att delta i bloggen. Hör av er till Trine Gaarde Outzen om ni har lust att skriva: trine_gaarde.outzen@hist.lu.se

Tack till alla för tjugo fantastiska år! God läsning!


Nyare inlägg Äldre inlägg